dijous, 30 d’abril del 2015

L´hipertext sóc jo


 
 
Què volem dir amb aquesta afirmació? Com podem demostrar que nosaltres també som hipertextos (primer, a nivell individual, i després, també en sentit social)?

Per a demostrar aquest “jo hipertextual a nivell individual”, ens podem remuntar al segle XVIII, ja que després d’una lectura aprofundida  de la Investigació sobre l’enteniment humà de David Hume, creiem que es pot concloure que el filòsof, ja en aquell temps, va dibuixar una ment humana amb un funcionament purament hipertextual. Els motius pels quals es pot arribar a aquesta conclusió fan referència al fet que el nostre cervell va enllaçant unes idees amb unes altres per a construir el seu propi coneixement fonamentat en tot el que ha anat experimentant.

D’altra banda, per a demostrar el “jo hipertextual a nivell social” podem prendre com a fonament per a la redacció del treball l’obra de George Lakoff, No pienses en un elefante[1], on l’autor intenta demostrar com, als Estats Units d’Amèrica, els conservadors són conservadors per haver enllaçat de forma hipertextual una sèrie de valors que, aparentment, no tenen relació entre si mateixos, i els liberals són liberals pel mateix motiu, és a dir, fruit d’un funcionament purament hipertextual.

Lakoff presenta així els individus d’una societat com a productes de l’entorn i nodes d’una veritable xarxa. És a dir, som com som perquè funcionem a través d’enllaços i, per tant, perquè som hipertextuals. Una altra qüestió que em sembla interessant és que som hipertextuals fins a tal punt, que aquests enllaços funcionen en el nostre context històric però, al seu torn, aquest es troba enllaçat amb el context històric del passat immediat, i aquest, amb el del passat remot. I així, també som enllaços en el sentit que som conseqüències de la història.

 



[1] GEORGE LAKOFF, No pienses en un elefante, Editorial Complutense, Madrid, 2007.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada