dissabte, 25 d’abril del 2015

Llibres en paper o llibres digitals?





 

M’he plantejat la pregunta, que d’altra banda és recurrent als mitjans d’informació, perquè aquest Sant Jordi he pogut llegir als diaris que les vendes d’ebooks han baixat i que el llibre en paper ha recuperat el desavantatge que havia tingut els darrers anys.
Volia amb aquest apunt posar de manifest un dels problemes que té l’ebook. I és que a part de no tenir les connotacions romàntiques del llibre en paper: olor, el tacte, la tradició... és el preu. Un llibre digital encara és car ja que té una forta càrrega de l’IVA, el 21 per cent, mentre que a altres països europeus com a Itàlia o a Portugal és de menys del 10 per cent. És veritat que podem trobar exemplars molt barats però si vols algun títol que acaba d’arribar a les llibreries, la diferència com a molt és de 5 o 6 euros.
 
Per una altra part, des del meu punt de vista crec que les dues modalitats poden conviure. Hi ha llibres que són per passar l’estona, que no tenen massa sentit que ocupin un lloc a la prestatgeria, i val la pena comprar la versió electrònica. També és molt útil pels apunts o materials per estudiar.
 
Els llibres electrònics han nascut per quedar-se malgrat aquesta notícia que comentava al començament però el que està clar és que el llibre en paper no desapareixerà tampoc. Són dos productes diferents i que el usuari segons els seus gustos o necessitats comprarà un o l’altre.

6 comentaris:

  1. Cert Albert, en alguna entrada del meu blog ja vaig posar-hi una anotació d'un article a La Vanguardia a on es constatava que l'ebook no havia arraconat al llibre de paper. SORT.

    D'aquest Sant Jordi a mi em va cridar l'atenció una altre notícia: les cues d'adolescents per a obtenir l'assignatura dels seus escriptors preferits. Uns adolescents enganxats a ls pantalles i a mil-i-unes aplicacions, però que llegeixen en paper.

    I, ho constato amb a les meves pròpies filles (12 anys, apunt dels 13): el mòbil i l'iPod s'ha convertit com a una tercera mà del seu cos, a on van elles, hi va el seu gadget com un element més. Poden anar mirant la tele al mateix temps que mirar les fotografies a l'Instagram o Snapchat, contestar un wassapp i parlar pel Facetime .... Però, per Sant Jordi em van demanar llibres en paper: la saga de 'Divergente' i de l'autor Blue Jeans. Així, doncs, esperem que no tot estigui perdut per al llibre de paper, oi?

    ResponElimina
  2. Efectivament, no tot està perdut. Els I les adolescents estan llegint i només cal veure els llistats dels llibres més venuts on les sagues de Divergent o Els jocs de la fam ocupen els primers llocs.

    ResponElimina
  3. LLegint-vos i reflexionant sobre el que vaig escriure a la primera PAC, per a mi sempre serà el llibre en paper la meva eina de treball o, en el seu defecte, els apunts impressos. Tinc un IPAD, el faig servir cada dia però haig de reconèixer que sóc incapaç de fer-lo servir com a llibre. On hi van les meves notes a peu de pàgina? On està l'olor de tinta i paper? on està aquella sensació de llegir un bon llibre i veure físicament que em queden moltes pàgines per seguir gaudint-lo?. No sé, potser és el que diu l'Albert, si el llibre és bó, si el llibre val la pena que ocupi un lloc en les nostres prestageries, no hi ha plaer més gran que anar a comprar-lo, portar-lo entre les mans i posteriorment a casa, després de llegir-lo, tenir l'immens plaer de que sempre ens acompanyarà. Molt bona entrada Albert i molt bona reflexió.

    ResponElimina
    Respostes
    1. D'acord amb la teva reflexió. Jo també llegeixo les notícies de diferents diaris a l'iPad, m'és molt còmode. Ara bé, necessito imprimir-me els apunts per a poder-hi reflexionar molt millor. Aquest any, les noies de la copisteria faran "l'onada" a ne'n Joan per lo sovint que hi vaig.

      Necessito subratllar, ratllar, anotar al marge... tot plegat fa que, quan estic escrivint les PACs, em vingui ràpidament una idea subratllada o anotada i sé trobar-la ràpidament. Aquesta manera de fer no l'he aconseguida, tot i provar-ho, llegint els apunts virtualment.

      Així mateix, el plaer d'un llibre de paper és impossible de superar.... Bé, potser no ho hauria d'assegurar tant, encara hi haurà algú que traurà algun invent que transmeti tacte de paper i olor a tinta

      Elimina
  4. Sembla que el que plantegem tots aquí és una diferenciació "generacional" respecte la preferència d'un format a un altre. Les avantatges i inconvenients són clars i estan sobre la tabla, però sens dubte nosaltres veurem la seva evolució; serà tan radical? Fins quan hi haurà aquesta convivència?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Mentre hi hagi interés per a les dues opcions, poder anar conviure. Per tant, suposo que tot plegat passa per saber fer atractiu el llibre de paperl. El tecnològic, al ser geracional com molt bé dius, ja és atractiu per si sol

      Elimina